Ljubav ne ovisi o ponašanju drugih

Ljubav ne ovisi o ponašanju drugih

Isus u evanđelju po Mateju kaže: ”Ne opirite se Zlomu!” (Mt 5,39) Poziva nas da, umjesto da zlo određuje naš odgovor, ljubav ima posljednju riječ. U izvornom grčkom tekstu, evanđelje koristi izraz: ”τῷ πονηρῷ” (tô ponêrô), što se može prevesti i kao ”zločest”, i kao ”Zlo”. Neki prevoditelji biraju ”zločest”, a drugi ”Zlo”. Obje su interpretacije ispravne, ali svaka vodi različitom kutu gledanja. Ako kažemo ”zločest”, razmatramo kako ljubiti kad nam netko konkretno naudi, ako kažemo ”Zlo”, razmatramo kako živjeti u svijetu ranjenom grijehom i zlom, gdje sve funkcionira po principu uzvrata: ”ako ti mene, onda ja tebe”. Isus predlaže drugačiji put - poziva nas na izlazak iz začaranog kruga osvete. Kad nam netko nanese zlo, ne moramo biti isti kao on. Zlo se ne pobjeđuje zlom. Uzvraćanje istom mjerom možda donosi kratkotrajnu ”pravdu”, ali dugoročno stvara još više boli, straha i zatvorenosti. Ne opirati se ne znači prepustiti se manipulaciji, pasivno trpjeti ili odustati od istine. Isus nije rekao da budemo ”žrtve bez granica”. On je znao kad šutjeti, ali i kad treba progovoriti; kad otići, ali i kad treba ostati. Nije bio pasivan pred farizejima, ni pred trgovcima u Hramu. Nije šutio kad je netko bio tlačen, ali nije ni mrzio, nije ni proklinjao. Njegova snaga nije dolazila iz agresije, nego iz istine i milosrđa. Isusov poziv iz Govora na gori ne traži da budemo pasivni promatrači nepravde, nego da ne dopustimo da zlo uđe u naše srce. To nije poziv na kukavičluk, nego na hrabrost ”drukčijeg odgovora”. To nije slabost – to je ”duhovna snaga” koja uzima križ, ali u njemu ne vidi poraz, nego put spasenja. Isus traži da ne gledamo čovjeka samo kroz ono što je učinio, nego kroz ono što može postati ako ga dotakne milost. Uči nas kako ljubiti grešnika, a da ne umanjimo zlo koje je učinio, kako voljeti osobu koja nas je povrijedila, a ne pravdati njezin grijeh. On je u tome uspijevao: On je ljubio grešnike, a mrzio grijeh, nije bacio kamen na preljubnicu, ali joj je rekao: ”Idi i ne griješi više.” Nije osudio Zakeja, ali ga je pozvao da ostavi krađu i podijeli svoje bogatstvo. Nije prezreo Petra kad ga je zatajio, nego ga je pogledao s ljubavlju i vratio mu povjerenje. Ako nam je teško ljubiti grešnika, to ni Bogu nije bilo lako. Krist je zbog toga umro na križu.